Приветствую Вас, Гость

Інклюзивна освіта

 

            Реалізація прав на освіту дітей з особливими освітніми потребами розглядається як одне з найважливіших завдань державної політики в галузі освіти. Однією із форм навчання дітей з особливими освітніми потребами є нова, але визнана в багатьох країнах світу, інклюзивна форма освіти, яка забезпечує безумовне право кожної дитини навчатися в загальноосвітньому закладі за місцем проживання із забезпеченням усіх необхідних для цього умов. Ураховуючи сьогоденні особливості реконструювання системи спеціальної освіти на демократичних засадах, механізмів для вільного вибору форм навчання дітей, рівня і діапазону освітніх потреб, директор ЛСЗШ №45 Мартинов В.Л. звернувся з  рішенням про створення 10 класу з інклюзивним навчанням до управлінням освіти Луганської міської ради і отримав погодження на відкриття такого класу. 

            У 2013/2014 н.р.  у школі було організовано 10 клас з інклюзивним навчанням, в якому навчаються 20 учнів з типовим розвитком та 2 учня з психофізичними вадами.

            Основними завданнями інклюзивного навчання є:

  • забезпечення права дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, на здобуття певного освітнього рівня загальної середньої освіти шляхом спеціально організованого навчально-виховного процесу в комплексі з корекційно-розвивальною  роботою, медичною і соціальною  реабілітацією;
  • розвиток природних здібностей і обдарувань учнів, здійснення їх допрофесійної та професійної підготовки, формування соціально адаптованої особистості;
  • сприяння засвоєнню учнями норм загальнолюдської моралі, етики,  основ гігієни та здорового способу життя;
  • сприяння фізичному і психічному розвитку дітей їх міжособистісному спілкуванню;
  • забезпечення у процесі навчання й виховання системного кваліфікованого психолого-медико-педагогічного супроводу з урахуванням стану здоров’я, особливостей психофізичного розвитку учнів;
  • здійснення соціально-педагогічного патронату: надання психолого-педагогічної допомоги батькам (особам, які їх замінюють) з метою забезпечення їх активної участі в комплексній навчально-виховній, корекційно-розвивальній роботі.

 

            Зарахування учнів з особливими освітніми потребами до класу з інклюзивним навчанням здійснюється на підставі письмової заяви батьків та висновку психолого –медико-педагогічної консультації.

             Навчально-виховний процес в класі з інклюзивним навчанням здійснюється відповідно до робочого навчального плану школи, складеного на основі Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених Міністерством освіти і науки України, з урахуванням потреб учня та особливостей його психофізичного розвитку. Для дітей з особливими освітніми потребами на основі робочого навчального плану розробляється індивідуальний навчальний план з урахуванням рекомендацій ПМПК. Особливістью навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами є його корекційна спрямованість. Ефективність навчально-виховної роботи досягається шляхом надання таким учням корекційної допомоги. Для проведення корекційні-розвиткових занять в індивідуальному навчальному плані учня передбачається 8 годин на тиждень, відповідно до особливостей психофізичного розвитку учня.           Система оцінювання стимулююча.

              Розклад уроків у класах з інклюзивним навчанням складається відповідно до робочого плану навчального закладу з урахуванням індивідуальних особливостей учнів та гігієнічних вимог.

                Педагоги, що залучені до роботи у класі з інклюзивним навчанням, викладають предмети і в масовій школі, і в класах для дітей з особливими освітніми потребами, вони знайомі з особливостями пізнавальної діяльності учнів і завданнями навчально-корекційної роботи.

               В процесі підготовки до уроку в класі з інклюзивним навчанням учитель складає план-конспект уроку, в якому інтегрує учбовий матеріал загальноосвітніх і спеціальних (корекційних) програм так, щоб на одному уроці діти з різним станом психічного і інтелектуального розвитку вивчали близьку за змістом тему, але на тому рівні засвоєння, який доступний для кожного учня. Закріплення і відпрацювання отриманих знань, умінь і навичок ведеться на різному дидактичному матеріалі, підібраному для кожного учня індивідуально. Під час уроку вчитель підбирає такі форми, щоб всі учні класу були залучені до роботи.

              Урахування та реалізація нормативно-правового, науково-методичного забезпечення змісту навчально-виховного процесу, використання сучасних підходів до навчання, створення найсприятливішого психологічного мікроклімату на уроці забезпечують ефективність навчання і успішність соціалізації дітей з особливими освітніми потребами.

          Навчання учнів з психофізичними вадами  в умовах загальноосвітнього класу направлено перш за все на формування віри в свої власні сили і можливості, бо успіх у навчанні є основою успіху у подальшому повсякденному житті.  Період адаптації учнів з психофізичними вадами у загальноосвітньому класі проходить не дуже важко, тому що діти починають навчатися в новому класі, але ж в тій самій школі і з учнями, з якими спілкувалися під час позакласних заходів та на перервах,  і з учителями, які раніше працювали з цими дітьми.

         Учні з особливими освітніми потребами приймають активну участь у позакласній роботі. Всім класом десятикласники здобули перемогу у шкільному туристичному зльоті «Золота осінь», оформили класний куточок, випускають стіннівки, працюють під час трудових та екологічних десантів. Позитивний приклад соціальної поведінки учнів з типовим розвитком  сприяє формуванню системи морально-правової свідомості та соціальної поведінки розумово відсталих дітей.

           При інклюзивному підході виграють всі учні, оскільки навчання поряд з дітьми з особливими освітніми потребами формує вміння жити у згоді у нашому різноманітному світі серед різних, так не схожих один на одного людей, поважати оточуючих та бути готовими прийти на допомогу всім, хто потребує цього.

           Сучасне громадське суспільство неможливо без активного залучення всіх своїх членів у різні види діяльності, поваги прав і свобод кожної окремої людини, свободи і рівноправності.

           Інклюзивна освіта – перший крок до визнання ціннісної значимості і поваги до особистості кожної дитини, прийняття її індивідуальності й неповторності, забезпечення необхідних гарантій безпеки, свободи і рівноправності.